I närkamp mellan konventioner och gränslöshet, bland swingers och kärlekstörstande dragqueens utspelar sig Folkoperans La Traviata. Regi av Mellika Melouani Melani. 

Verdis opera La Traviata är ett passionerat drama. En kamp mellan konventionerna och det otillåtna, gränslösa. Musiken fångar den längtan vi alla bär på - att bli älskade och accepterade så som vi är. Nakna, bodybuildade, i mustasch, BH, med ridspön eller i helt vanlig galaklänning.

Traditionellt har många lust- och maktrelationer varit förbjudna för kvinnor. I 1850-talets Paris, där La Traviata utspelar sig, växte en ny stadsbild fram där nya könsroller plötsligt blev möjliga. Borgerliga kvinnor som inte ville gifta sig kunde överskrida de gamla gränserna. På Folkoperan placeras huvudpersonen Violetta i samma begärssfär som mannen. De traditionella och stereotypa genusnormerna destabiliseras. Vi vill utmana både verket och publiken om de traditionella föreställningarna om manligt, kvinnligt och sexualitet. 

Bland de utvalda artisterna till vår La Traviata finns ett flertal internationellt verksamma operasångare från de europeiska operascenerna. 

Läs Sara Gordans text "Den sökande kroppen".
Läs Pia Laskars text "Normbrytande Violetta".

VEM MEDVERKAR NÄR?

Här kan du se vilka datum Julia Sporsén sjunger i La Traviata.

Här kan du se vilka datum Per-Håkan Precht sjunger i La Traviata.

Här kan du se vilka datum Susanna Andersson sjunger i La Traviata.

Här kan du se vilka datum Jesper Säll sjunger i La Traviata.

Här kan du se vilka datum Marit Strindlund dirigerar La Traviata.

Här kan du se vilka datum Maria Eklund dirigerar La Traviata.

Välkomstsång i Folkoperans foajé

Musiknummer i vår foajé framförda av sopran Åsa Thyllman, våra fantastiska dragqueens och musiker ur Folkoperans orkester.Välkommen på en liten show före La Traviata. 30 minuter före föreställningens början kan du njuta av musiknummer i vår foajé framförda av sopran Åsa Thyllman, våra fantastiska dragqueens och musiker ur Folkoperans orkester. Fri entré. I vår servering finns ett brett utbud av förfriskningar och tilltugg. 

Bilder

Titta

Trailer La Traviata

Normbrytande Violetta

Det är vanligen kungar som avporträtteras på stegrande muskulösa hingstar. Bilden signalerar makt och myndighet. Prinsen på den vita hästen berättar om målet för den unga kvinnans drömmar. Men i Folkoperans uppsättning har vi plötsligt en naken Violetta som rider en vit hingst… Kan verkligen en naken kvinna till häst mana fram associationer om makt och myndighet och om begärets längtan?

Bilden skaver och stör. Varför?

Ett svar gavs under ett seminarium vid en internationell konferens om sexualitet i Rovaniemi i juni 2015. Några unga forskare från olika länder diskuterade kvinnors sexuella begär i vår egen samtid: som den framställs i nyutgiven hajpad skönlitteratur, som den framträder bland unga heterosexuella vid förhandlingar om kondomanvändning och som den beskrivs i rådgivningsspalter i tidningar riktade till unga kvinnor. Deras material visade entydigt att unga kvinnor uttrycker sitt begär genom att göra sig begärliga för den de vill ha. De tar för sig genom att få någon att begära dem – deras del i begärsspelet kan vara iögonfallande eller subtilt, men skam vilar vid den kvinna som riktar sitt begär direkt och utan omsvep tar vad hon vill ha. Seminariet slutade med att en ung person ställde den enkla frågan: Får kvinnan vara ett sexuellt subjekt? Frågan hänger kvar i luften då vi lämnade rummet.

Begär och makt

Under sommaren frågade jag kvinnor i bekantskapskretsen om de kan vara ett sexuellt subjekt, om de kan ta för sig av den de vill ha. De svarar alla ungefär ”Nä inte jag, men det är ju jag.” Kvinnor som riktar sitt begär direkt och går in för att få vad de vill ha – som tar det sexuella subjektets plats – associeras inte med en naken kvinna till häst. Istället kan deras uppvaktande kallas ”gränslöst”, ”aggressivt”, ”slampigt”, ”äckligt”, ”skamlöst” och annat som sätter gränser för hur kvinnor tillåts visa sina begär. Eller så väcker hennes oöverträffade esprit eller dådkraft inga som helst erotiska intressen i heterosexuella sammanhang. Bland kvinnor som dras till andra kvinnor eller män som dras till män finns inte heller någon opåverkad utgångspunkt i begärspelets kombinationer av inre längtan och yttre tryck, av subjekt- eller objektskap. Begär har med makt att göra och både män och kvinnor begär sådant som gör att vi känner oss mäktiga, värdefulla.

Och varje tid har sitt pris för att överskrida gränserna för det önskade, sina sårande ord, sina mothugg, sin tystnad.

Brytningstid

Traviata skrevs i en europeisk brytningstid. Artonhundratalets urbanisering och industrialisering medförde en social och ekonomisk mobilitet som tidigare inte varit möjlig. Nya sociala skikt och roller sökte sina former samtidigt med demokratiseringsprocesser och uppgörelser med normer som funnits innan. Det kanske viktigaste som hände för Europas allmänna utveckling under denna period var att kvinnor slutade att föda barn i en strid ström från första menstruationen till klimakteriet. I klartext betyder detta att människor i Europa började använda barnbegränsningsmetoder. För att detta skulle vara möjligt krävdes samtal mellan parterna, förhandlingar om hur och när eller var – eller inte alls. Nya sexuella uppförandekoder etablerades. Hur skulle ett sexuellt begär få visas och av vem? Hur skulle nejet uttryckas? Eller jaet? Vilka fick betala dyrast för normbrotten? Vem dog i barnsäng?

Sexualiteten reglerades tillsammans med kön. Fram till 1920 miste gifta kvinnor i Sverige rätten att utföra vissa arbeten som de som ogifta utövat. Att inte gifta sig medförde därmed ett arbetsliv och ekonomisk självständighet. Under tiden för Traviatas tillkomst kunde kvinnor från de lägre skikten röra sig i det offentliga rummet för att utföra sina arbeten, medan borgerskapets kvinnor rörde sig i det privata rummet – i det rum där salongskulturen fötts och där Violetta verkade.

Också i varje senare uppsättning av Traviata ser vi dessa förhandlingar om sexuella normer – inom och mot de ramar som ges av varje tids regleringar av maskulint respektive feminint handlingsutrymme. Ta hästen på scenen. År 1934 upptäckte hormonforskningen att maktens symbol, den stegrande hingsten, dominerades av hormonet östrogen. Det så kallade feminina könshormonet. Den stegrande hingsten kunde därmed ha blivit ett femininitetens kraftpaket, biologins symbol för feminin makt. Men var det verkligen tillåtet? Har vi ens fått veta det? Och vad gör det med oss när vi idag får se detta femininitetens kraftpaket på en operascen?

Pia Laskar, universitetslektor med särskild inriktning mot kritiska sexualitetsstudier vid tema genus, Linköpings universitet.

Lyssna

La Traviata - Gryning

Körsviten "Gryning" ur Giuseppe Verdis La Traviata med Folkoperans kör och orkester 2015.

La Traviata - Baccanale

Körsviten "Baccanale" ur Giuseppe Verdis La Traviata med Folkoperans kör och orkester 2015.

Handling

SCEN 1

Det är fest hos Violetta. Som vanligt är det ett utsvävande sällskap som träffas, normer och konventioner är upplösta. Ny i sällskapet är Alfredo, som länge velat träffa Violetta. Hans vän Gaston ser till att det blir möjligt. Lite senare dyker Violettas väninna Flora upp med ett sällskap där även Violettas nuvarande älskare ingår, baron Douphol. Då han vägrar sjunga en dryckesvisa, ber Violetta nykomlingen Alfredo att göra det. Efter skålandet bjuds gästerna att bege sig till balsalen. Violetta får ett svimningsanfall och blir kvar tillsammans med Alfredo. Alfredo förklarar henne sin kärlek, men Violetta avfärdar honom hånfullt. Hon ger honom ändå en kamelia, när den har vissnat får han besöka henne igen. Det vill säga inom ett dygn. I gryningen försvinner gästerna och den ensamma Violetta funderar över meningslösheten i tillvaron och över denne Alfredo som dykt upp i hennes liv. 

SCEN 2

Violetta och Alfredo lever nu på landet. Hon har lämnat storstaden för att finna lyckan med sin älskade. Alfredo får reda på att Violetta i hemlighet säljer sina värdesaker för att försörja dem och åker genast till Paris för att själv skaffa ihop pengarna. Violetta får ett oväntat besök av Alfredos far, Germont. Han ber henne att lämna Alfredo. Att hans son lever med en kvinna som Violetta medför att Alfredos syster hindras att gifta sig. Violetta går med på det men på villkor att han efter hennes död för Alfredo avslöjar den verkliga orsaken till hennes beslut.  Violetta är samma kväll bjuden på fest hos Flora. Hon skickar ett bud och tackar ja. Sedan skriver hon ett avskedsbrev till Alfredo. När Alfredo kommer hem, säger hon att hon vill dra sig tillbaka en stund, eftersom hans far ska komma på besök och i hemlighet åker hon till Paris. Alfredo läser brevet och hans far kommer tillbaka för att försöka övertyga sonen att återvända till familjen, men han flyr därifrån och beger sig till Floras fest. 

SCEN 3

Hos Floras dansas och spelas det, och man underhåller varandra med sångnummer. Ryktet har gått att Violetta och Alfredo inte är ett par längre. När Alfredo dyker upp bekräftas det. Han koncentrerar sig mera på spelet. Violetta är där tillsammans med baronen och Alfredo utmanar baronen på kortspel. När gästerna försvinner till matsalen får Alfredo möjlighet att konfrontera Violetta. Hon ljuger och säger att hon älskar baronen, och ber honom att genast gå därifrån då baronen annars kan utmana honom på duell. Alfredo kallar istället in hela sällskapet. Inför alla kastar han de pengar han vunnit inför Violettas fötter. Förnedrad förklara han att han vill betala för sig. De övriga gästerna tycker Alfredos handling är oacceptabel. I detta ögonblick anländer Alfredos far. Han tillrättavisar sin sons okontrollerade uppförande.  Violetta lämna bruten festen. 

SCEN 4

En tid senare hos Violetta. Hennes sjukdom har förvärrats och doktorn förklara att hon inte har långt kvar. Hon har fått ett brev från Alfredos far. Han berättar om en duell mellan baronen och Alfredo, där bara baronen ådrog sig en mindre blessyr. Fadern har berättat allt för sonen om hennes offerhandling, men Violetta anar att det är för sent. Alfredo anländer och för en kort stund lever Violetta upp.  Men sedan är det slut. När Alfredos far kommer in tillsammans med doktorn, finner de en döende kvinna. 

Dokument

Dela: