Ängeln och Djävulen

Faust är en opera av Charles Gounod. Den handlar om kampen mellan det onda och det goda. Huvudpersonen Faust väljer att ge sin själ till djävulen i utbyte mot att få sin ungdom tillbaka. Syftet med marknadsföringskampanjen är att tydliggöra operans viktigaste tema - valet mellan det goda och det onda som vi alla kan känna igen oss i.

Till höger ser du de kampanjbilder som togs fram, bland annat för tidningsannonser och de kulturtavlor som finns i Stockholm.

Marknadsföringen är framtagen i samarbete med reklambyrån Lowe Brindfors som arbetat med reklamuppdrag för Folkoperan under många år.

Annonsering

Folkoperan har under augusti och september annonserat Faust i bland annat Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Metro. Affischer syns även på Kulturtavlorna i Stockholm och bannerannonser finns på både dn.se, svd.se, kulturdirekt.se och nummer.se.
Se bannern längst ner på sidan.

Folkoperan attackerade med Djävulsmusik

Mitt i folks vardag och utan ljudförstärkning dök "Djävulen" Kosma Ranuer upp på högst oväntade platser runt om i Stockholm i somras. Utan förvarning sjöng han den diaboliska arian (”Gyllene kalven”) ur operan Faust. Kosma Ranuer gör rollen som Mefistofeles.

Här ser du hur eventet gick till, den här filmen är från NK.

Övriga ställen där "Djävulen" dök upp var Västermalmsgallerian, Fältöversten, Nacka Forum, Djurgårdsfärjan, Skärholmens centrum, Centralstationen, Skansen, Täby centrum och Kista galleria.

Premiärinbjudan

Premiärföreställningen är en betydelsefull mötesplats för att upprätthålla och knyta nya kontakter med viktiga målgrupper. Därför skapades en särskild premiärinbjudan. Ett ljusbeige kuvert med ängel i ena hörnet och texten ”Välkommen på opera” adresserades och postades. När mottagaren öppnade kuvertet fanns en inbjudan till premiären av Faust tryckt på svart papper med en röd djävul i ena hörnet. Inbjudan hade texten ”Kontrakt” där den inbjudne gästen erhöll premiärbiljetter i utbyte mot sin själ.