en kärlekshistoria som trotsar alla konventioner

Han hade allt för att bli vår största konung. Men en av hans egenskaper blev hans fall. Hans samvete. Erik är ett nytt musikdramatiskt verk om Erik XIV, Karin Månsdotter och Jöran Persson. StockholmsMusikTeater presenterar Erik av Ture Rangström och Jan-Erik Sääf. Jonas Nerbe gör rollen som Erik.

Om Erik

Han hade allt för att bli vår största konung. Men en av hans egenskaper blev hans fall. Hans samvete.

Erik är ett nytt svensk musikdramatiskt verk om Erik den XIV som ställer historien i en ny dager. Utifrån nya historiska rön skapar vi ett gastkramande triangeldrama mellan Jöran Persson, Karin Månsdotter och Erik XIV i en tid då Europa står med ett ben i den mörka medeltiden och ett i renässansen på väg in i upplysningens tidevarv. Till Ture Rangströms musik.

StockholmsMusikTeater är gäst på Folkoperan.

MUSIKEN I ERIK

Ture Rangström (1884-1947) ger musik till ett nytt musikdramatiskt verk! Vi kommer att använda de fem "Kung Eriks visor" tonsatta efter Frödings text. Övrig musik och sånger av Rangström väljs ut och bearbetade vävs de in i ett nytt musikdramatiskt verk. Ture Rangströms har genom sina fem sånger visat passion och intresse för Erik XIV genom att gestalta både den koleriske kungens brutala och känsliga sidor på ett briljant vis. Rangström musik kommer här med sitt speciella tonspråk, dramatiska känsla och stora skönhet att ge detta nya musikdramatiska verk en fantastisk brinnande dimension. Ett verk vi tror att han skulle ha velat skriva själv under sin livstid.

Vem var Erik XIV?

Den gängse uppfattningen: En galen fjant som mördade, gav motstridiga order och som Jöran Person nätt och jämt kunde hålla kvar på tronen i 8 år (Strindbergs, kanske tidstypiska, uppfattning).

Eller var han vår förste renässanskung? Han talade fyra språk, skrev och skötte sin egen diplomatiska korrespondens, beläst i juridik, historia, kunnig i bokföring, skrev musik, spelade luta, fotboll, tennis, tecknade våra äldst bevarade landskapsmålningar, krigsherre som ledde sina egna fälttåg, skicklig med värja osv. Han skapade höga nämnden, en slags domstol bestående av ofrälse som kunde döma alla, även adelsmän. Han lagstiftade mot att adeln kunde slå ihjäl och behandla sina bönder hur som helst utan rättegång.

Erik, som via en galet kaotisk situation, fångad mellan adelns intressen och sin vision för rikets modernisering och expansion begick våldsdåd som på den tiden var mycket vanliga men som han som känslig artistisk människa till slut inte klarade av att hantera. Att det fanns en perception från Karin Månsdotters mänsklighet som påverkade honom att ta konsekvensen för sina dåd, känna medkänsla, ångra sig och därför falla från tronen och låta Johan, brodern ta över.

Erik blev, vid ett kritiskt tillfälle, rådd att skylla sina ”misstag” på Jöran Persson och lämna ut honom till adeln för att därigenom kunna regera vidare. Jöran blev på sträckbänken uppmanad att avslöja Eriks planer att lönnmörda adeln i Uppsala. Båda hade kunnat vinna på att lämna ut den andra men ingen gjorde det. En ovanligt stark lojalitet fanns mellan dessa båda in i döden.

Erik har beskrivits som en galen kung. Vem skrev den historien? Vi vill ge en annan mer nyanserad bild med detta musikdramatiska verk som bygger på nya forskar rön (Knut Carlquist – Kung Erik, av folket) samt ställa en del aktuella frågor: Hur ska en kung, en ledare vara? Kan han visa empati? Kan han vara en människa eller måste han vara en kallhamrad furste? Vem har skrivit vår historia och varför? Kan det fortfarande finnas intressen av att behålla en ologisk, felaktig historieskrivning av en 1500tals konung och vems intressen gagnar den?

Källsgranskare, medarbetare, samarbetspartner för fakta

Knut Carlqvist, författare, historiker, journalist
Eva Mattsson, kulturhistoriker (Vadstena slott)
Sigrid Oldenburg, författare, historielärare (Kalmar)
Stefan Stenudd, idehistoriker, författare, journalist och expert på astrologi
Fredrik Pålsson, journalist, dramaturgiskt bollplank.
Björn Magnusson Staaf, historiker

StockholmsMusikTeater

SMT har genom sina föreställningar profilerat sig med att göra musikteater med tyngdpunkt på skådespeleri, angelägen text, enkla lösningar, stark publikkontakt och att nå ut till en mycket varierad publik. I våras hade SMT Urpremiär på ”Freuds cigarr ”på Boulverdteatern med en helt utsåld spelperiod. Gästspel i juli i Finland i juni.”Jag, William” spelade på Berns Salonger i maj och i Vadstena gamla teater, Vadstena akademin i juli. ”Freuds cigarr” spelades in av SR P1 och sändes i somras. Under hösten har SMT ånyo spelat Freuds cigarr på Boulevard samt på turné.

Kontaktperson: Esbjörn Mårtensson, telefon 070-657 02 80 och Jonas Nerbe, telefon 073-322 39 16. E-post: info [at] stockholmsmusikteater.nu (.) Hemsida: www.stockholmsmusikteater.nu.