Faust av Charles Gounod bygger på en bearbetning av Goethes skådespel Faust och handlar om att gud och djävulen slår vad om huruvida det goda eller det onda är starkare i människan. En handfull människor i ett litet kvarter i Paris blir utvalda för experimentet.

Operan regisseras av Folkoperans konstnärliga chef, Mira Bartov och musikaliskt ansvarig är Folkoperans musikaliska ledare, Joakim Unander.

Bilder

Om Faust

Hösten 2010 spelar vi operan Faust av den franske kompositören Charles Gounod. Regisserar gör Folkoperans konstnärliga chef, Mira Bartov och för den musikaliska ledningen står Folkoperans musikaliska ledare, Joakim Unander.

Faust hade urpremiär 1859 i Paris och librettot bygger på en bearbetning av Goethes skådespel Faust. Operan handlar om att gud och djävulen slår vad om huruvida det goda eller det onda är starkare i människan. En handfull människor i ett litet kvarter i Paris blir utvalda för experimentet.

– Musiken är innerligt vacker. Den tar tag djupt ner i själen, säger Mira Bartov. Förutom det outtömliga temat om gott och ont i relation till vår fria vilja, ställer verket bl a frågan; Hur mycket tål en människa egentligen? Var går gränsen mellan när motgångar bryter ner oss eller bygger upp oss?

Operan har ett flertal välkända ”sångskatter” som bland andra Fausts aria (”Salut! demeure chaste et pure”) och Marguerites juvelaria. På Folkoperan kommer Faust att framföras på svenska med tre sångarlag.

– På Folkoperan blir Faust ett koncentrat, Grand opéra i det intima rummet, en experimentell version med fokus på de sex huvudkaraktärerna, säger Joakim Unander.

REKLAMKAMPANJEN FAUST

Reklamkampanjen för Faust bestod i flera bilder utifrån det gemensamma temat "Kampen mellan det goda och det onda". Andra enheter som ingick i kampanjen var live-events ute på stan, digitala banner-annonser, VIP-inbjudningar mm. Läs mer om och se bilder från reklamkampanjen för Faust här.

Lyssna

Handling

Före paus

Faust är en medelålders man, som förlorat tron på allt och tappat lusten att leva. Han står just i beredskap att ta sitt liv, när Mefistofeles dyker upp. Han erbjuder Faust ungdom och njutning i utbyte mot hans själ. Mefistofeles lockar Faust med en vision av Marguerite och Faust går med på överenskommelsen.

Valentin, Marguerites bror, är på väg ut i krig. Han ber sin vän Siebel att ta hand om Marguerite medan han är borta.

Mefistofeles arrangerar ett möte mellan Faust och Marguerite, men hon avvisar Fausts närmanden. Mefistofeles försöker då locka Marguerite i Fausts famn med hjälp av ett juvelskrin. Marguerite kan inte motstå att pröva smyckena, och hon visar dem för sin granne Marthe. Då dyker Faust och Mefistofeles upp, och medan Mefistofeles avleder Marthes uppmärksamhet förklarar Faust sin kärlek till Marguerite.

Efter paus

Faust har övergivit Marguerite som bär hans barn. Valentin återvänder från kriget och råkar höra Mefistofeles hånfulla serenad utanför Marguerites fönster. När Valentin förstår vad som har hänt under hans frånvaro, drar han sin kniv och utmanar Faust. Med Mefistofeles hjälp dödar Faust Valentin.

Marguerite söker sin tillflykt i kyrkan, där Mefistofeles förklarar henne evigt fördömd. I ett ögonblick av desperation förlorar hon sitt ofödda barn.

Faust kan inte leva utan Marguerite. Han återvänder till henne tillsammans med Mefistofeles för att ta henne med sig. Marguerite som nästan förlorat förståndet känner först inte igen Faust. Hon hör röster som sliter henne åt olika håll, tills hon inser att kampen är inom henne. Det är bara hon själv som kan välja det goda eller onda.