Nikola Matiŝić

Camille de Rosillon

 

Röstläge Lyrisk Tenor

 

Utbildning Operastudio 67, Royal Academy of Music (London), De Nieuwe Opera academie- Het Koninklijk Conservatorium (Den Haag)

Fem roller/projekt i urval Titelrollen Massimo i buffa-operan Il Convito, min debut som ung sångare i Italien (1994). Opera Magazine skrev: "Outstanding amongst the cast was N.M. amazingly sung and wittily acted." Synd bara att jag (och många andra) trodde jag var baryton fram till jag var 26!!

Albert Herring i Albert Herring. Regi Cynthia Buchan på Operaakademien i Den Haag. Min första riktiga tenorroll som jag kände att jag kunde göra övertygande.

Horace i La Colombe, turné i Holland. Första paradrollen.

Ivan i Ärret, specialskriven roll för mig på Vadstena-akademien (som jag har mycket att tacka för). Oerhört tacksam roll där jag fick utlopp för min Buster Keaton-personlighet. Jag var i drömriket när jag fick improvisera och hitta på saker med kroppen, burleskerier som jag älskar.

Lenskij i Eugene Onegin på Royal Opera House i London och på Göteborgsoperan. Min "genombrottsroll" verkar det som.

Drömroll/Drömprojekt Min favoritfilm är Les Enfants du Paradis... En sådan opera?

Okänd talang Jag kan titta i kors väldigt distinkt – och härma djur.

Inspirationskällor Asiatisk kampsport, Dungeons & Dragons, Folksagor och legender, djurens värld, Blade Runner, Charlie Chaplin, sångkonstnärer från trettiotalet.

Gör jag på min fritid Har knappt någon fritid, läser väldigt mycket, skriver texter och påbörjar manuskript, mycket kontakt med utlandet, många projekt på gång utanför själva operasjungandet. Tränar min kropp.

Operett för mig är det närmaste man kan komma en publik som artist.

Datum för medverkan

måndag, juni 24, 2013