Tove Sahlin

Tove Sahlin

koreografi

NAMN: Tove Sahlin

FÖDELSEORT: Örebro BB, uppvuxen i Pålsboda utanför Hallsberg

BOSTADSORT: Enskededalen

UTBILDNING: Mimskådespelarutbildningen på Stockholms Teaterhögskola, en halv masterutbildning i Nya Performativa Praktiker på DOCH, STHLM

FEM ROLLER/PROJEKT/JOBB I URVAL: Roses & Beans (Shake it Collaborations)– vardagsmusikal om kärlek med utgångspunkt i skvaller om kändisar, queerteori och popmusik av bla Lady Gaga, Rightous Brothers och Dolly Parton. My Own Bodies  (Shake it Collaborations)– ett dansstycke om att skaka och skakas om. Kompositör: Rebecca Neumann som bland annat har skrivit musiken för 25 plexiglas lådor som vibrerar och skakar i kapp med dansaren/ Tove. 2013-2014. Liv Strömquist tänker på teater på Elverket/ Dramaten – regi och bearbetning Ada Berger. Jag var  koreograf. 2014. Ingvar – en möbelmusikal på Örebro Länsteater. Regi Sara Giese, jag var koreograf. 2011.

DRÖMROLL/PROJEKT/JOBB: Koreografera en jättestor kör i det offentliga rummet, typ Sergels torg. I en maraton meditations föreställning som undersöker tid och rum, i bemärkelsen ändra tiden och expandera det offentliga rummet.  Lång förberedelsetid och stor kostymbudget.

LA TRAVIATA FÖR MIG ÄR: En lesbisk utopi som utsätt för jordiska prövningar. Pampigt och sorgligt och travialt. En lek med allt stort och framförallt döden.

FEST FÖR MIG ÄR: Fullt hus med folk som jag älskar, mycket mat. Dansgolv på balkongen och i köket och kulörta lyktor. Gärna kareoke med fuldans till.

JAG BLIR RASANDE ÖVER: Nazister som kastar sten på fredliga manifestationer, och: marknadsekonomin. Som några exempel.

OM JAG BARA HADE NÅGRA MÅNADER KVAR ATT LEVA SKULLE JAG: Samla mina vänner på en stor lesbisk fest.  2) Samla mina ovänner på en ritual och sedan bjuda in dem till festen. 3) Skriva långa långa brev till mina barn och hämta dem tidigt på dagis varje dag. 4) Kanske inget av det ovanstående utan åka till Bali eller nåt - med barnen -istället och träffa någon bra healer. 5) Eller… våga acceptera döden och sluta stressa.

FÖR MIG ÄR OPERA: Ofta ett mäktigt allkonstverk. Ibland ett konventionellt och statiskt paket. Ibland det taktilaste och rörligaste, in i örsnäckan vibrerande, smekande och provocerande.

MITT FÖRHÅLLANDE TILL PUBLIKEN: Som scenartist och performancekonstnär är jag besätt av relationen till publiken och bygger nya rum för varje föreställning. Teatern är ett socialt arrangemang. I det arrangemanget bildas vissa sätt att röra sig och se varandra. Blicken, vem som styr blicken intresserar jag mig för. I La Traviata undersöker vi också var blicken ska hämna och vem som äger den. Det är en slags koreografiskt arbete för ögat.

DET BÄSTA MED MITT YRKE: Att få politisera kropp/ kroppar. Att jobba med identitetspolitiska utopier. Föreslå andra ordningar. Och att få skapa dans som går in i musiken och gör den synlig för ögat.

HÄR HÄMTAR JAG INSPIRATION: Lugna stunder där långa tankar hinner tänkas.  Offentliga rummet. Offentliga samtal. Politik. Sexualitet. Popmusik.

HÄR KAN DU LÄSA MER OM MIG: www.shakeitlab.com