“…imponerad av Folkoperans maskerad”

Expressen

”…en lekfullt prövande uppsättning”

Nummer.se

Folkoperan presenterar en maskerad där döden klär ut sig till Eros och förför kungen. En lustfylld och oroande Maskeradbal när Verdis musik hänsynslöst leker med känslorna.

Bilder

Titta

I detta första avsnitt av fyra i vår miniserie, får ni följa med på kollationeringen.
Andra avsnittet av fyra. Folkoperan bjuder på en livetrailer av Maskeradbalen på Parkteatern.
Tredje avsnitt av fyra. Nu kikar vi på förberedelserna inför ett mask- och kostym rep.
Sista avsnittet. En kort intervju med regissören av Maskeradbalen, Mellika Melouani Melani.

Om Maskeradbalen

Folkoperan presenterar en maskerad där döden klär ut sig till Eros och förför kungen. En lustfylld och oroande Maskeradbal när Verdis musik hänsynslöst leker med känslorna. Maskeradbalen regisseras av Folkoperans nya konstnärliga chef, Mellika Melouani Melani. Det är hennes första operaproduktion på Folkoperans scen.

- Verdis Maskeradbalen är en tydlig operamaskin. Med passionen som bränsle spränger den in i dödsrummet, säger Mellika Melouani Melani om valet av verk.

Mellika Melouani Melanis regidebut var Ondskans axel på Teater Tribunalen. Hon har rönt stor uppmärksamhet med bland annat Rigoletto – djurisk åtrå på Uppsala Stadsteater, Carmen på Backa Teater i Göteborg och Vi som är hundra och Babel på Göteborgs stadsteater. Mellika Melouani Melani erhöll svenska teaterkritikernas pris 2010 med motiveringen att hon ”överraskar, oroar, djuplodar och imponerar som teatermakare.” Mellikas senaste regiuppdrag var Köpmannens kontrakt som hade premiär i september på Dramaten.

Operadebutanten Yinjia Gong sjunger rollen som Kungen. Han har redan vunnit flera sångtävlingar i Kina och i Sverige. Yinjia Gong avslutar sin masterutbildning på Operahögskolan i Stockholm våren 2012.

Sopranerna Paulina Pfeiffer och Lisa Carlioth gestaltar simultant rollen som kungens

Handling

AKT 1

Kungen tar emot. Han hyllas som landets välgörare. Men det finns också de som smider planer på att göra sig av med regenten. Kungen går igenom listan med inbjudningar till den kommande balen. På den finner han förstås Amelia, den kvinna han i hemlighet älskar, gift med hans närmaste man och bästa vän Renato. Just då kommer Renato in för att varna kungen för en sammansvärjning. Kungen viftar bort misstankarna. Ett av dagens ärenden är ett fall där myndigheterna vill förbjuda den populära spåkvinnan Ulrica att utöva sin verksamhet. Kungens page Oscar tar henne i försvar, och kungen föreslår då att hela sällskapet, som ett skämt, förklädda ska söka upp Ulrica och beskåda hennes konster.
När de anländer är Ulricas håla fylld av människor som vill få sin framtid förutspådd. Den roade kungen hjälper själv till med list att få en förutsägelse att gå i uppfyllelse. Plötsligt uppenbarar sig Amelia. Kungen gömmer sig, och får höra att Amelia plågas av en olycklig och förbjuden kärlek. För att befrias från den får hon rådet av Ulrica att vid midnatt gå till galgbacken och plocka en särskild ört som ska få henne att glömma. Kungen noterar detta. Utan att avslöja sin identitet ber sedan Kungen att bli spådd. Ulrica ser att han kommer att dö, mördad av en vän. Vem? Den förste som tar honom i hand. I det ögonblicket anländer Renato och Kungen tar hans hand. Här är beviset på att Ulrica bluffar – Renato är ju hans bäste vän.

AKT 2

Amelia befinner sig på galgbacken för att hitta glömskans ört. Kungen har följt efter henne. De beklagar sin omöjliga kärlek som sliter sönder de båda. De avbryts av Renato som kommer för att varna Kungen: de sammansvurna finns i närheten, de har sett Kungen i sällskap med en okänd kvinna, och vill nu försöka ta hans liv. Kungen ber Renato att föra kvinnan därifrån. Hon är beslöjad och Renato får svära på att inte ta reda på hennes identitet. Renato lovar. Kungen flyr. De sammansvurna kommer. De förstår att Kungen kommit undan när de möter Renato och den okända kvinnan. De rycker av henne slöjan. Amelia! Den förnedrade Renato ber då de sammansvurna att mötas hos honom följande dag.

AKT 3

Renato kräver att Amelia ska dö för att sona vanäran. Men han inser att den han bör hämnas på är Kungen. När de sammansvurna kommer, berättar Renato att han vet att de förbereder ett attentat och att han vill göra gemensam sak med dem. De drar lott om vem som ska få hålla i vapnet. Lotten faller på Renato. Pagen Oscar anländer för att bjuda in dem till Kungens bal. Nu får de ett lämpligt tillfälle att göra sig av med Kungen.
Kungen fattar ett svårt beslut: att sända iväg Renato och Amelia på utlandstjänstgöring. Han får ett brev från en okänd kvinna som varnar honom för att gå på balen. Kungen anser dock att hans ställning kräver att han närvarar.
Och balen tar sin början – med alla deltagare maskerade…