Conny Thimander

Matteuspassionen. Operasolist Conny Thimander, tenor.
Fotograf: Susanne Hallmann

Solister

NAMN: Conny Thimander

FÖDELSEORT: Stockholm

BOSTADSORT: Stockholm

UTBILDNING: Operahögskolan i Stockholm, masterexamen.

ROLLER I URVAL: Tamino i Trollflöjten av Mozart på Kungliga operan (2013). Pong i Turandot av Puccini på Kungliga operan (2013). Italienske sångaren i Capriccio av R. Strauss på Kungliga operan (2012). Adam i Hos oss av Jennefelt i lägenheter på Södermalm och i Berlin (2012-2013). Tjocke polismannen i Silversjön av Weill på Folkoperan (2010).

DRÖMPROJEKT:  Spela in en skiva med Mozartarior, sjunga David i Wagners Mästersångarna från Nürnberg.

MATTEUSPASSIONEN FÖR MIG: Den musik som gjorde att jag började intressera mig för klassisk musik.

HAR NÅGON OFFRAT NÅGOT FÖR DIG? Jag tror inte på offerhandlingar. Man måste skapa sig ett moraliskt system som går att upprätthålla över tid - som är hållbart - och offerhandlingen kostar per definition mer än vad den smakar. Det kommer snarare resultera i skuldkänslor i oss när vi känner att vi inte kan leva upp till vår inre norm. Men förstå mig rätt: det finns många handlingar människor emellan, som för mottagaren kan upplevas som offerhandlingar, men som i själva verket inte är det. Ta t.ex. en lärare som anstränger sig till sitt yttersta för sin elev, i något som skulle kunna liknas vid en offerhandling. Men det kan lika gärna förhålla sig så att läraren lever genom sin elev och kanske t.o.m. egentligare i den relationen än i sitt eget liv.  

GRÄNSEN MELLAN PRIVAT OCH PERSONLIGT: Kanske kunde man säga att det personliga är en allmängiltig och socialt mer gångbar version av det privata? Som en kommentar kunde man kanske säga att artister genom skapandet och slipandet av våra färdigheter omvandlar våra privata energier till något personligt som publiken kan relatera till.

DET HÄR DELAR VI MÄNNISKOR: Potentiellt allt. Med Gunnar Ekelöfs ord ” Det som är botten i dig är botten också i andra.”

TIPS PÅ EN BRA SJÄLVBIOGRAFI: Har knappt läst några självbiografier. Ett par favoritböcker att nämna är istället Mannen utan egenskaper av Robert Musil och Spegeln i spegeln av Michael Ende.

MITT FÖRHÅLLANDE TILL PUBLIKEN: Genom deras närvaro och energi kommer vi artister åt saker i oss själva och i musiken som vi inte skulle gjort annars. Musiken blir till i dialogen mellan musiker och publik.

DET BÄSTA MED MITT YRKE: Att det är så varierat och ger möjligheter att få jobba nära några av de största kulturella skapelserna.

HÄR HÄMTAR JAG INSPIRATION: I samtal, i musiken, i sporten, i böckerna, i verket.

HÄR KAN DU LÄSA MER OM MIG: www.connythimander.com