Folkoperan förnyar operakonsten. Fredag 30 mars och lördag 31 mars går startskottet för vad som ska bli Folkoperans årliga festival Opera Showroom. Under helgen bjuds ett tiotal konstnärer in för att undersöka begreppet operaperformance. Vi fyller huset på Hornsgatan med experimenterande, seminarier och allsång. Och eftersom publiken står i centrum, är alltihop helt gratis.

Bilder

Titta

Trailer
OPERA SHOWROOM - THE FILM

Om Opera Showroom 2012

Är operakonsten ett underbart allkonstverk där bild, scen, musik och text förenas, eller har den blivit en trögrörlig koloss som stelnat i sina former? Folkoperan vill skapa utrymme för utveckling och innovation av operakonsten.

Fredag 30 mars och lördag 31 mars går startskottet för vad som ska bli Folkoperans årliga festival Opera Showroom. Vi fyller huset på Hornsgatan med experimenterande, seminarier och allsång. Och eftersom publiken står i centrum, är alltihop helt gratis.

Svenska och utländska konstnärer har bjudits in för att ge sin version av frågan; vad är operaperformance? Dörrarna slås upp och publiken får vandra omkring och uppleva opera på ett annorlunda sätt, som performance på en konstutställning. Curatorer är scenografen Bengt Gomér och Mellika Melouani Melani. De gör två performanceverk; Carmen och Regulating Aggression.

Medverkande konstnärer är Joshua Sofaer (visual artkonstnär och performanceartist), Dror Feiler (kompositör och performanceartist), Ellen Nyman (konstnär, skådespelare, regissör och performancekonstnär), Anne Pajunen (musiker, sångerska och performancekonstnär), punkbandet Slöa Knivar, Gerhard Eckel (ljudkonstnär, professor i datamusik och multimedia), Per Sacklén (koreograf, dansare och ljudkonstnär), Singers Studios Sweden med Håkan Hagegård (operasångare och sångpedagog) och studenter från Operahögskolans kurs Extended opera under handledning av Bogdan Szyber och Carina Reich.

Opera Showroom görs i samarbete med Blåsarsymfonikerna, Operahögskolan i Stockholm, EMS Elektronmusikstudion och Centrum för Opera och Teknik.

Programpunkter

 

Singers studio Sweden

Håkan Hagegård leder en operaworkshop med operasångare.

Medverkande: Operasångare Arash Azarbad , Emilia Feldt, Frida Josefine Österberg och Maria Demnérus. Pianist: Samuel Skönberg.

Håkan Hagegård har varit verksam som operasångare sedan 1968 och är efter lång internationell karriär nu inriktad på undervisning.

Brünnhilde cut piece
Av Ellen Nyman

Är ett performanceverk där opera möter bildkonsten. Yoko Onos berömda happening Cut Piece från 1964 sätts samman med den sista scenen i Wagners Ringen.

I Cut Piece bad Yoko Ono publiken om att komma upp på scen, en efter en och klippa av ett stycke från hennes klänning. Tyget som publiken klippte av fick de sedan behålla. Försiktigt och varsamt hanterade besökarna ansvaret för saxen.

Denna gång kommer sopranen Gunilla Stephen sjunga slutscenen i Ragnarök, avslutet på hela Niebelungens Ring. Det är Valkyrien Brünnhildes som sjunger om Stärke Scheite, starkt timmer som beskriver det begravningsbål man gjort åt hennes älskade Siegfried som dödats av ringens förbannelse.  I sin stora sorg och offervilja återbördar Brünnhilde ringen till naturen genom att ta på sig ringen och kasta sig in i elden. Floden Rhein svämmar över och Rheinguldet återgår till sin naturliga plats på botten av floden.

Klänningen Gunilla Stephen bär är en scenkostym och scenen hon står på är en operascen. Gunilla kommer att uppmana publiken att komma upp på scen och klippa bitar av kostymen medan hon sjunger Brünnhildes vackra stycke om ragnarök.

Medverkande: Operasångare Gunilla Stephen. Stråktrio - violin: Dag Alin, viola: Jakob Ruthberg, cello: Christina Wirdegren Alin. Musiker från Blåsarsymfonikerna - flöjt: Jonas Augustsson, Markus Heggestad, oboe: Eva-Karin Axelsson-Hellander, klarinett: Elin Willert, Johan Söderlund, Anders Emilsson, Carolina Anterot, basklarinett Lena Haag, fagott: Peter Gullqvist, Staffan Eriksson, saxofon: Ulf Tilly, Martin Eriksson, Ronny Stensson, trumpet: Annika Welander, trombon: Jaroslav Libert, eufonium: Mats Agnelid, tuba: Per Sjöberg, timpani: Helena Gabrielsson. Musik ur Ragnarök av Richard Wagner.

Ellen Nyman har under 20 år varit verksam i Köpenhamn. Hon har arbetat inom teater, film, tv och performance. Nymans konstprojekt har ofta karaktären av aktioner/happenings. Ellen Nyman har regisserat ”En föreställning om svensk vapenexport” som just nu spelas på Teater Tribunalen.

 

Operapantomim 404
Av Dror Feiler

Nyskrivet verk för Opera Showroom av Dror Feiler.

Medverkande: Operasångare Maria Matyazova Milder och musiker från Blåsarsymfonikerna - 1.a trumpet Michael Andréasson, 2.a trumpet Nicke Karlsson, 1:a horn Staffan Lundén Welden, 2:a horn Anita Andersson, 1:a trombon Lena Jakobsson, 2:a trombon Andreas Carpvik, slagverk: Tomaz Nilsson, Birger Thorelli.

Dror Feiler är tonsättare, musiker, konstnär och politisk aktivist. Uppmärksammad för sin musik såväl som för sina konceptuella konstverk, och har en bred erfarenhet av teatermusik.

 

Carmen
Av Mellika Melouani Melani och Bengt Gomér

I detta verk har Bengt Gomér och Mellika Melouani Melani jobbat med representationer kring Bizets Carmen. Verket undersöker exotismen och ”det andra” hos den romska kvinnan.

Musik ur Carmen av George Bizet.

Medverkande: Operasångare Ulrika Skarby. Statister Osvald Borg, Satu Borg, Aila Borg, Valfria Nyman, Tamara Borg, Helevi Sjöberg, Armi Blomerus, Gunnar Palm, Carmen Friman, Vivian Friman, Timo Grönstrand, Soraja Nyman, Anita Grönstrand, Rainer Svarts, Rickhard Friman och statistreserver Mertsi Åkerlund, Thersesia Swartzh, Jari Vihreranta, Ronnie Åkerlund, Jasmine Svarts, Leif Borg från romska organisationen Tro och Hhopp. Stråktrio – violin: Dag Alin, viola: Jakob Ruthberg, cello: Christina Wirdegren Alin.

Regulating Aggression
Av Mellika Melouani Melani och Bengt Gomér

På 60-talet syftade fängelserna till att skapa disciplinerade manliga fabriksarbetare. De deltog i anstaltens industriella produktion. De förbereddes för arbetet som väntade utanför. Idag finns inte det behovet av fabriksarbetande underklassmän. Interner får en annan behandling, baserad på kognitiv beteendeterapi, i form av rollspel och andra självtekniker. Avsikten är att internerna ska behärska sitt raseri och ursinne, och lära sig kontrollera sina urkrafter.

På Folkoperan släpper vi lös urkraften hos sångarna.

I Regulating Aggression utgår konstnärerna Mellika Melouani Melani och Bengt Gomér från intervjuer samt påverkansprogram inom svensk kriminalvård.

Video: Rodrigo Villalobos

Musik: Mats Lindström och Credo ur Otello av Giuseppe Verdi.

Medverkande: Operasångare Kosma Ranuer. Medverkande: Kjell Edström, Alfred Sansiviero, Masoud Niavarani, Josef Odisho, Roland Eriksson, Dervis Dennis Aksay, Johan Halleröd. Stråktrio – violin: Dag Alin, viola: Jakob Ruthberg, cello: Christina Wirdegren Alin. Musik: Mats Lindström och Credo ur Otello av Giuseppe Verdi.

Mellika Melouani Melani är regissör, konstnär och konstnärlig ledare för Folkoperan.
Bengt Gomér är scenograf och arbetar både i Sverige och internationellt, företrädesvis med operauppsättningar.

 

Some details
Av Anne Pajunen

När detaljer kommer i fokus uppstår oftast ett nytt ännu större spelrum. I detta semi- improviserade stycke för 2 röster/karaktärer letar jag mig in i nåt som skulle kunna beskrivas som ett minnets borttappade små fragment. Så där som det kan kännas när man nästan kommer på det, man har det på tungan, det retas och far omkring. Men det fortsätter att vara ett fnas på en otydbar pusselbit...

Medverkande: Anne Pajunen och operasångaren Fredrik Strid.

Anne Pajunen är sångerska, performancekonstnär och tonsättare. I hennes verk möts samtidsmusiken, den musikaliska teatern och performancekonsten, där musik, ljud och ord ges ett starkt visuellt uttryck. Hon är även aktiv med duon SMOK (Svenska Moderna Operaensemblen).

 

Dancing the Voice
Av Gerhard Eckel

En ljudskulptur som utforskas med en högtalare som man rör i en osynlig 2x2x2 meters kub. Kuben är fylld med flera timmars operasång. Inspelningarna är arrangerade i ett tredimensionellt rutnät. Det finns ett spår var åttonde centimeter längs varje utrymmesaxel. En tvåmeterssträcka rymmer sju sekunder ljud. Markörer fästa vid högalaren bevakas av åtta kameror som spårar dess position ner på millimeternivå. Denna bearbetning omvandlar människokroppen till en sensor, som i minsta detalj, utforskar de inspelade rösterna.

Gerhard Eckel är professor i datamusik och multimedia i Graz, Österrike och är gästprofessor vid KTH, Stockholm. Gerhard har ett både konstnärligt och vetenskapligt intresse för ljud. Han arbetar både med mer traditionella kompositionsformer och gränsöverskridande ljudkonst/media-installationer.

 

Op-Motion
Av Per Sacklén

Sångare spelar in sina röster i flera lager. Inspelningen påverkas av kroppens rörelser, vilka fångas upp av sensorer.
Görs i samarbete med studenter från Operahögskolan i Stockholm.

Medverkande: Operasångare Kristin Gornstein och Matilda Wahlund

Per Sacklén är koreograf och dansare och har varit verksam bl a vid Kgl Operans balett och Cullbergbaletten. Samarbetar i sina egna verk ofta med elektroakustiska tonsättare.

 

Operahjälpen
Av Joshua Sofaer

Ett site specific operaprojekt där privatpersoner kan beställa hem opera till sitt privata hem för att lösa olika problem. Den hembesökande sångaren bildar sig en uppfattning om beställarens problem och ordinerar sedan en operarepertoar som framförs live och som syftar till att åtgärda just detta problem.

Medverkande: Henriikka Gröndahl, Margaretha Westerlind, Henriette Indahl Backman och Mattias Nilsson.

Joshua Sofaer är en engelsk konstnär. Hans verk utgår från begrepp som samarbete och delaktighet. Med respektlös humor leker han med etablerade institutionella former och uttryck.

 

Slöa knivar

Punkbandet Slöa knivar från Malmö ger en konsert med gästande operasångaren Stig Tysklind som sjunger utdrag ur Tannhäuser av Richard Wagner. Bandmedlemmarna i Slöa knivar är: Patricia - sång, Peter - bas, Andreas - gitarr och Daniel - trummor.

 

Stitch & Bitch

Föreställningen är ett samarbete mellan fem studenter från kursen Extended Opera på Operahögskolan i Stockholm, regissörerna Bogdan Szyber och Carina Reich och pianisten Lotta Larsson. Sångare: Kristin Gornstein, Matilda Wahlund, Signe Lind, Henriikka Gröndahl och Anna-Sara Åberg. Sångarna utforskar vad det innebär att jobba utanför den traditionella operaformen. Med sina erfarenheter är sångarna både kreatörer och interpreter när de ställer sig frågan vad det innebär att vara operasångare idag.

 

Stitch & Bitch: i retroperspektiv

En utställning där utdrag från repetitionsprocessen och från föreställningen dagen innan kommer att visas. Publiken bjuds in att var med och utforska. Ett samarbete mellan fem studenter från kursen Extended Opera på Operahögskolan i Stockholm, regissörerna Bogdan Szyber och Carina Reich och pianisten Lotta Larsson. Sångare: Kristin Gornstein, Matilda Wahlund, Signe Lind, Henriikka Gröndahl och Anna-Sara Åberg.

Bogdan Szyber och Carina Reich har arbetat tillsammans med olika hybridformer inom scen- och bildkonst sedan 1983. De har ett förflutet inom performance och site-specific konst. De har bl a skapat tåspetsbaletter för Kungliga Operan ihop med death-metalgruppen Entombe, film med Jonas Åkerlund, radioteater med Stina Nordenstam och Orfeus i underjorden på Folkoperan.

Opera karaoke

Sjung med i kända operaarior i vår foajé under ledning av Shima Niavarani.

Festival(l)sång

Ensemblen ur Julius Caesar underhåller med kända stycken ur musiklådan under ledning av Shima Niavami. Självklart ingår allsång! Publiken sjunger med i bland annat Fångarnas kör ur Nabucco av Verdi och Duetten ur Glada Änkan av Léhar.

Medverkande: Allsångsledare Shima Niavarani. Dirigent Joakim Unander. Operasångare Maria Sanner, Karolina Blixt, Josefine Andersson, Tove Dahlberg, Daniel Carlsson, Håkan Ekenäs. Folkoperans orkester - violin I: Konsertmästare Lars Warnstad, Catharina Ericsson, Karin Ohlsson, Pia Faust, violin II: Elin Rubinsztein. Marit Bergman Sandklef, Håkan Svedell, viola: Boel Hillerud Nyman, AnnaCarin Löfstedt, cello: Malin Sandell, Gunnar Jönsson, kontrabas: Eva Erlansson, flöjt: Elisabet Anderberg, oboe: Maria Neumüller, Christina Bell, fagott: Mats Klingfors, horn: Fredrik Dickfelt, cembalo: Andreas Edlund, teorb: Anders Ericsson

Seminarier

Hur arg får man bli?

Fängelset - för vems skull? Vilka normer gäller på en anstalt och vilka normer gäller utanför? Är syftet med rehabilitering att producera en undergiven manlighet respektive kvinnlighet?

Seminarium med utgångspunkt i verket Regulating Aggression. På operan ska vi låta urkrafter släpas lös hos sångarna. Aggressivitet är en tillgång. Men samma normer gäller inte överallt. Fängelset är operans motsats där de intagna ska läras sig att tygla sin vrede. Föreställningen om underklassens ohämmade sexualitet och aggressivitet vägleder påverkansprogram som lär ut känslokontroll. Utifrån verket Regulating Aggression bjuder Folkoperan in till ett samtal om hur man ser på ilska i fängelset, i opera och i andra sammanhang. Vem får bli arg på vem? Är fängelset speciellt eller är operan ett undantag?

Medverkande i panelen: Stefan Jonsson författare, kritiker, och professor i etnicitet vid Linköpings universitet, Curre Cederström, ordförande i Tjuvgods, Ingrid Lander, forskare vid Kriminologiska institutionen, Stockholms Universitet (vars forskning inriktar sig på frågor om normalitet utifrån ett kritiskt genusteoretiskt perspektiv), Inger Mattsson ledamot i Folkoperan ABs styrelse.

Moderator: Magnus Hörnqvist samhällsvetare och kriminolog.

Håkan Hagegård – pratar döden

Samtal om opera och döden.

Håkan Hagegård har varit verksam som operasångare sedan 1968 och är efter lång internationell karriär nu inriktad på undervisning.

Hur utvecklas operaformen?

Samtal om operakonstens utveckling.

Moderator: Mellika Melouani Melani.

Samarbetspartners

Opera Showroom görs i samarbete med Blåsarsymfonikerna, Operahögskolan i Stockholm, EMS Elektronmusikstudion och Centrum för Opera och Teknik.

Opera Showroom möjliggörs med stöd av Kulturrådet, Kulturbryggan och Stockholms stad.

Tack till

Tjuvgods, X-cons, Aldo Ingrosso, Daniel Andersson, Ole Baumgart, Örjan Gustavsson
Ann Marie Rosentahl, Allan Al Haydari och Iba Sevsbjörk.

Lyssna

Dokument