Våren 2018 ger Folkoperan Salieri vs Mozart med Loa Falkman i rollen som tonsättaren Antonio Salieri. Ramberättelsen bygger på den mytomspunna relationen mellan tonsättarna Mozart och Salieri. Publiken får följa med genom skapandeprocessens hela spektrum, lekfullhet, glädje, kollektiv kreativitet, men också ensamhet och avundsjuka som slutar i giftmord. 

Salieri vs Mozart handlar om förgörande avund och ovilja att släppa ifrån sig makt och ära men även om kollektiv kreativitet, lekfullhet och skaparkris. Föreställningen, som rör sig mellan realism och surrealism, är både en mörk tragedi och en lättsam komedi. Vi befinner oss i den uppburne hovkompositören Salieris ateljé. Han ser tillbaka på sitt konstnärskap som nu ter sig väldigt mediokert i jämförelse med den nya unga stjärnan Wolfgang Amadeus Mozart.

Vi får också följa mästaren Salieri då han tillsammans med en ung författare skall skriva en ny opera på bara fyra dagar. Vad väger tyngst? Är det musiken eller texten? Tradition eller nyskapande? Och vad händer när det plötsligt kommer en avdankad operaprimadonna som vill ge sin syn på saken? Sliten mellan förgörande avundsjuka och underdånig beundran bjuder Salieri in Mozart till en måltid.

Tobias Theorell regisserar en unik sammansättning av de båda enaktarna Mozart och Salieri av Nikolai Rimskij-Korsakov och Prima la musica e poi le parole av Antonio Salieri. Jonas Forssell står för idé och musikaliskt arrangemang och Agnes Östergren är scenograf och kostymör. I rollen som Eleonora ser vi hovsångerskan Hillevi Martinpelto och i de övriga rollerna återfinns Jesper Säll och Frida Österberg.

Mozart och Salieri skrevs av Nikolai Rimskij-Korsakov 1897, efter Aleksandr Pusjkins versdrama från 1830. I den får vi följa relationen mellan kompositörerna Antonio Salieri och Wolfgang Amadeus Mozart, en relation som byggde på kreativitet och avundsjuka och slutade i giftmord. Den legendariska historien om Salieri och Mozart är sedan tidigare känd från Miloš Formans åttafaldigt Oscarbelönade film Amadeus, från 1984.

Prima la musica e poi le parole (Först kommer musiken och sedan orden) av Antonio Salieri med libretto av Giovanni Battista Casti uppfördes första gången 1786 i Wien och debatterar betydelsen av musik och drama i opera.

Salieri vs Mozart har urpremiär 14 februari 2018 och spelas hela våren. 

Bilder

Salieri och Författaren rör sig på scenSalieri spelad av Loa Falkman sitter med ett glas i handen och tittar lismande framför sig.Författaren håller en penna som ett svärd, iförd rustningshjälm.Eleonora iförd romersk stridshjälm håller i ett svärd på scenTonino inlindad i svart plastSalieri håller tillbaka Eleonora som riktar ett svärd mot andra sidan scenen där Tonino hålls tillbaka av FörfattarenFörfattaren och Salieri på scen, Salieris huvud sticker upp ur en kartongrulle.Loa Falkman/Salieri och en uggla i mänsklig storlek ligger på ett dunkelt scengolv.Eleonora står mellan Författaren och Salieri och föser undan demFörfattaren och Salieri håller i varandra och tittar förskräckt åt samma hållFörfattaren sitter vid ett skrivbord och böjer sig fram över högar med papperToninovänd mot kameran med ett kraftfullt uttryck i ansiktetEleonora håller ut handen medan Salieri står i bakgrunden

Titta

Stora stjärnor på lilla Folkoperan
Kulturguiden Welma intervjuar Loa Falkman och Hillevi Martinpelto om Salieri vs Mozart.

Lyssna

Operapodden #31: Salieri, Mozart och AVUNDSJUKAN

Operapodden avsnitt 31 handlar om avundsjukans mekanismer och den mytomspunna relationen mellan tonsättarna Mozart och Salieri - en relation som byggde på kreativitet och avundsjuka och slutade i giftmord. Medverkar gör Loa Falkman, Per Naroskin (psykoterapeut), Tobias Theorell (regissör) och Frida Österberg (sångerska och skådespelare).

Salieri vs Mozart - Adagio

Folkoperans orkester framför Adagio. Musik av Nikolai Rimskij-Korsakov, ur föreställningen Salieri vs Mozart.

Salieri vs Mozart - Fughetta

Folkoperans orkester framför ett utdrag ur Fughetta. Musik av Nikolai Rimskij-Korsakov, ur föreställningen Salieri vs Mozart.

Handling

AKT 1

Tonsättaren Salieri reflekterar över sin karriär. Han har arbetat hårt, lärt sig musikens hantverk, och kämpat sig till framgång. Han minns en av de gånger han skulle skriva en opera…

Ett uppdrag från ett litet operahus. En opera ska skrivas för en viss sopran på fyra dagar. Då behövs en text, så Salieri har tillkallat en Författare. Författaren tycker dock att det är för kort tid. Inga problem tycker Salieri. Han har mängder av musik som det bara är att sätta ord till. Författaren har en bekant som vill ge en komisk sångare en chans. Salieri vill inte skriva komedi, men ändrar sig när han förstår att de får 10.000:- för besväret. Efter att ha hört Eleonora, sopranen, plockar Salieri fram förslag på musik, och Författaren letar i sina pjäser efter lämpliga texter. Författaren får hop en handling som kan härbärgera både en dramatisk sopran och en komisk sångare. Tonino, den komiske sångaren, anländer. Salieri är skeptisk, men pengarna lockar. De börjar repetera Toninos aria. När Eleonora kommer för att repetera sin aria ser hon att en annan sångare är på plats. En duell tar vid, där båda artisterna försöker överrösta varandra. Men de båda fattar ändå tycke för varandra och allt slutar lyckligt. En vanlig dag på jobbet för Salieri.

När han nu tänker tillbaka, undrar han om hans skapande varit värt någonting. Han har mött en som begåvats med genialitet. Som väcker Salieris djupa avund. Som heter Mozart.  

AKT 2

Salieri lyssnar på sitt Rekviem. Men är det inte platt, jämfört med…? Mozart kommer förbi för att hälsa på sin kollega. Han har med sig en gatumusiker som han hört spela en av Mozarts melodier. Salieri blir provocerad av Mozarts lättsinne inför sin begåvning. Mozart vill också spela upp några idéer han ”kastat ner idag”. Salieri inser storheten i musiken. Salieri föreslår att de ska äta en bit. Nu föds idén att mörda Mozart. Ett sådant geni är inte till någon nytta, tillför inte konsten något – annat än att alla andra konstnärer går under. På krogen tar han fram giftet…

Dela: