Alexandra Büchel

Alexandra Büchel
Fotograf: Riccardo Palombo

Lady Madeline

Namn: Alexandra Büchel

Födelseort: Stockholm

Bostadsort: Saltsjö-Boo

Utbildning: Professor Dorothy Irving och Jeffrey Goldberg. Operahögskolan i Stockholm 2005–2008, Bel Canto Institute i Florens 2008, Stockholm Operastudio 2004–2005

Fem roller: Svensk Musikvår med KammarensembleN 2018, Scenisk uppsättning av Carmina Burana på OscarsborgOperaen i Norge 2017, Blinda Poetissan i Karl-Birger Blomdahls Aniara på Malmö Opera 2017, Mysteries of the Macabre och Aventures av György Ligeti i Ligetiland på Folkoperan 2016, Agnes i uruppförandet av Catharina Backmans Svävande Damen på Operaverkstan i Malmö 2015. 

Min värsta mardröm: Det vågar jag ju inte skriva såhär på nätet…

Då känner jag mig paranoid: När det dyker upp reklam på Facebook för något som man pratat om ett par dagar tidigare, utan att man googlat det…

Världens bästa skräckfilm/skräckfilmsscen: Undviker den typen av filmer helt, har alldeles för livlig fantasi för sånt!

Min relation till Debussy: Debussys musik är som en varm famn att drömma sig bort i. Clair de Lune fick min bonusdotter att somna på kvällarna när hon var liten.

En nyskriven opera jag älskat eller avskytt: Det är väldigt ovanligt att jag avskyr nyskriven musik. Nyskrivna operor som gjort stort intryck på mig är t ex George Benjamins Written on Skin och Thomas Adès The exterminating Angel, älskar även Kaija Saariahos L’Amour de loin och Aribert Reimanns Lear.

Därför håller jag på med opera: För att det är den ultimata konstformen. Det finns en ärlighet i den mänskliga rösten som kan gestalta allt det svåra vi människor tampas med. 

Den största utmaningen i min yrkesroll: För mig som sjunger så mycket nutida musik är det nog att knäcka koden till varje enskild tonsättares tonspråk. Men det är också en enorm kick när det plötsligt säger klick. 

Här kan du läsa mer om mig: www.alexandrabuchel.com