Beundrad och bespottad

Legenden och superdivan Zarah Leander blev Tredje rikets mest hyllade stjärna. I hennes värld överröstade applåderna stöveltrampet. I år skulle denna mytomspunna kvinna fyllt hundra år.

Bilder

Titta

Intervju med Claes Fellbom, regissör
Intervju med Ulrika Tenstam
Intervju med Anders Nilsson, kompositör
Intervju mer Camilla Thulin, kostymdesigner
Bilder från musikaliska repetitioner av Zarah

Om Zarah

Legenden och superdivan Zarah Leander blev Tredje rikets mest hyllade stjärna. I hennes värld överröstade applåderna stöveltrampet. I år skulle denna mytomspunna kvinna fyllt hundra år.

Artisten och människan Zarah Leander kommer att uppmärksammas på olika sätt i hela landet under året. På Folkoperan tar sig grundaren och ”folkoperanlegenden” Claes Fellbom an ”schlagerlegenden” Zarah Leander i denna nyskrivna opera. Han har skrivit librettot och kommer även att regissera föreställningen. Detta blir Claes Fellboms sista produktion som Folkoperans konstnärlige ledare innan han lämnar över stafettpinnen till den nyutsedda operachefen Mira Bartov 2008. Se en intervju med Claes Fellbom här »

”Vad är det som får Zarah att stanna kvar i Tyskland när bomberna faller? Vem var hon och vad drev henne att vilja sjunga till varje pris?” Det är några av frågeställningarna som Claes Fellbom utforskar i operan om denna speciella tid i stjärnans liv. Zarah erbjöds att bli Tysklands stora filmstjärna och fick gudinnestatus. Men vad var priset hon fick betala för sin berömmelse? Blev det för högt?

Kompositören Anders Nilsson har skrivit musiken. Han har tidigare komponerat två symfonier som uppmärksammats inom musikkretsar samt operan Klassresan. Zarah blir hans första helaftonsopera där han har skrivit suggestiv och effektiv operamusik med flera tydliga inslag av 30- och 40-tals schlagermelodier. När Konserthusets tonsättarweekend arrangeras för tredje året under en helg i april 2008 står Anders Nilsson i centrum. Läs mer om Anders Nilsson på hans webbsajt » eller se en intervju med Anders Nilsson här »

Musikalisk ledare är Joakim Unander som tidigare har dirigerat ett flertal operor på Folkoperan. Joakim har etablerat sig som operadirigent både på GöteborgsOperan och Kungliga Operan där han bland annat har dirigerat Trollflöjten, Carmen, Rigoletto och Fidelio.

Den uppmärksammade designern och kostymskaparen Camilla Thulin ansvarar för kostymerna. Vi kan utlova många klädbyten och fantastiska kreationer som det anstår en riktig diva! Camilla har tidigare verkat vid bland andra Stockholms Stadsteater, Riksteatern och GöteborgsOperan. Hon har även gjort kostymer till musikaler och för TV. Camilla verkade som designer för gruppen Army of Lovers och sedan 1997 är hon underklädesdesigner för Miss Mary of Sweden. Hon har skrivit böcker, håller föredrag om stil och har arbetat som moderedaktör. Se en intervju med Camilla Thulin här »

I titelrollen som Zarah ser vi Ulrika Tenstam som på Folkoperan tidigare har sjungit titelrollen i Simson och Delila, Rosina i Barberaren i Sevilla, Ulrica i Maskeradbalen på Confidencen samt nu senast i Mitt hjärta brister. På GöteborgsOperan har hon gestaltat många roller bland annat titelrollen i Carmen och Amneris i Aida. Se en intervju med Ulrika Tenstam här »

I rollen som filmskådespelaren Florian återfinner vi Olle Persson. Han har tidigare gestaltat många stora roller på Folkoperan, bland annat Axel von Fersen i den nyskrivna operan Marie Antoinette och titelrollerna i Oidipus, Don Giovanni och Jeppe. Olle har också gjort en mängd skivinspelningar.

Vi vill också presentera den svenska sopranen Madelaine Wibom som härmed debuterar i en operauppsättning i Sverige. Sedan 1999 är hon fast anställd vid Luzernteatern i Schweiz där hon framgångsrikt sjungit många stora roller, senast Adina i Kärleksdrycken. Rollen som Joseph Goebbels gestaltas av Henrik Holmberg som just nu gör stor succé som Nemorino i Kärleksdrycken på Reginateatern i Stockholm. På Folkoperan sjöng han Tisifone i Fedra 2005.

Lyssna

Handling

Operans handling utspelas i Tyskland 1923-1943.

PROLOG
Vi befinner oss i ett oroligt Tyskland innan det nazistiska maktövertagandet. Vinddrivna människor vet inte vad de ska tro på eller åt vilket håll de ska gå. Dramats olika roller tonar fram i fragment. Sångerskan Zarah finslipar sitt artisteri. Goebbels läser ”Mein Kampf”.

AKT I
En ung och osäker Joseph Goebbels rusar in till sin käresta Judith Rosenbaum. De är student-kamrater vid samma universitet. Goebbels är juvenilt grubblande, medan Judith tycks visa en större mognad, inte minst när det gäller deras relation.

Zarah ger konsert i Wien. Doktor Wiese från UFA- film i Berlin offererar henne ett kontrakt som är mycket generöst. Nazisterna erbjuder Zarah ett ”himmelrike”. Hon får en 22-rumsvilla med personal plus 100.000 riksmark per film. Tyskland behöver en stark kvinna som publiken kan identifiera sig med. Zarah behöver komma vidare i karriären.

Men Zarahs himmelrike har en annan sida. Skådespelaren Florian Richter blir vittne till hur en vanskapt kvinna, Dodi, blir misshandlad av några SA-män. Folk på gatan går bara förbi när Florian försöker stoppa dem för att ingripa.

Vid Goebbels nästa möte med Judith kommer det fram att hon är judinna. Detta kommer som en chock för honom och passar inte alls in med hans antisemitiska läggning.

I Dodis hem möter vi henne tillsammans med systersonen Horst. Denne är en fanatisk SA-man, som har ett inte alldeles okomplicerat förhållande till sin moster.

Goebbels försöker nu finna en kvinna som kan vara en passande partner i en kommande karriär. Magda Quant är ståtlig och har kontakter högt upp i partiledningen.

Zarah har börjat arbeta i filmstudion. Som motspelare har hon Florian Richter. Judith Rosenbaum har hamnat som påkläderska åt Zarah. Florian vänder sig till henne i en paus och förstår att hon i själva verket är doktor i litteratur. Men hon har fått yrkesförbud. Propagandaministern annonserar sin ankomst. Judith blir rädd och gömmer sig. Goebbels talar med Zarah och upptäcker även Judith, vilken han till och med räddar ur en pinsam situation. När ministern väl har gått varnar Florian Judith för att stanna i Tyskland och visar henne på det fascistiska våldet.

Goebbels har bjudit hem Zarah på en elegant supé i sitt privata residens. De dan-sar och han berättar om sin något skabrösa fru Magda. Syftet verkar vara att väcka stjärnans känslor och medlidande, vilket inte lyckas så väl. Goebbels förklarar hur viktig hennes roll i kampen för en ny värld är. Zarah svarar med att hon endast vill sjunga. Goebbels lovar henne en ännu mer strålande framtid.

Zarah är missnöjd med den nya filmen och bryter tagningen. Hon vill att både Judith och Florian kommer hem till henne på en stor fest. Medan denna fest pågår, pågår samtidigt något helt annat på gatorna. SA går fram mot allt judiskt och Judith bevittnar hur hennes far, bokhandlaren, misshandlas till döds. Sent kommer hon ändå till festen. När hon berättar om vad som har hänt möts hon av ett artigt tvivel. Propagandaministern anländer, klädd i gala. Han önskar höra en glad sång efter en ansträngande dag. Men sången avbryts av att Judith på stående fot blir avskedad från UFA-film.

AKT II
Florian söker efter Judith bland ruinerna. Han grubblar över hur ett folk kan hamna så fel, ett folk med ett sådant starkt kulturarv. En egendomlig kvinna dyker upp. Det är Dodi. Hon tror sig veta något om hur saker hänger ihop. Florian får bevittna en uppgörelse mellan henne och Horst. Dodi tar då pappans roll och plågar sonen genom att lura honom till fasansfull skrämsel och därmed få honom att lyda.

Zarah fortsätter filmarbetet. Men nu börjar situationen hårdna. Judiska medarbe-tare avskedas och försvinner. Texter censureras. Zarah får till och med direktiv för sitt privata uppträdande. För första gången inser hon att hon sitter fast i en svårhanterlig fälla. Hon minns de första åren som sångerska och berättar om det för Florian. Han i sin tur minns hur vacker tyskan kan vara klädd i Goethes ord.

Hitlers adjutant gratulerar Magda Goebbels på bröllopsdagen och minns hur Führern hade fört henne samman med Goebbels. Propagandaministern kommer och Florian ber honom om skydd för Judith. Men Goebbels är för irriterad och svartsjuk på sin utagerande fru. Till sist kör han ut alla för att öva på sitt stora tal. Zarah smyger sig då dit och i en paus ber även hon för Judith. Men ministerns attityd mot henne har nu hårdnat och han avvisar henne med ett hån.

Judith tvingas att köra skottkärror med böcker till ett bål för att brännas. Folk som går förbi tittar bort. Men så kommer Florian. De två lyckas bli ensamma för några minu-ter. Judith, som skäms över sitt förflutna med Goebbels, försöker förklara. Florian och Judith närmar sig varandra.

Ensam i natten tröstar sig Zarah med lyxliv och alkohol. Allt medan det i en källare någonstans smyger tre människor. Judith och Florian har i hemlighet fått tag i en rabbin som viger dem samman på judiskt manér. Men just som de har börjat fira efter vigseln störs de av högtalare från Goebbels tal i sportpalatset. ”Festen” avbryts och scenen intas av dem som kallats till sportpalatset, nämligen krigsinvalider och de skärvor som finns kvar av befolkningen. Goebbels ropar efter ”det totala kriget” och får, tack vare listig retorik, alla med sig. Åskådarna till och med jublar och bryter dansande ut i en Zarah-schlager.

Zarah söker för sig själv efter meningen med vad hon sysslar med. Och hon för-enas så småningom med filmteamet för att fira sista dagen på den nya filmen. Florian håller på att brista av pressen med att leva under repressionen. Zarah önskar att han ska flytta hem till henne så att de tillsammans kan stötta varandra.

Säkerhetspolisen har upptäckt att Florian har en judisk fru. Doktor Wiese uppmanar honom att antingen skilja sig eller ge upp sin karriär med UFA-film. Florian svarar med att han vill konvertera till judendomen. Han går. Zarah är slagen med häpnad. Ändå fortsätter nazisterna sina planer för henne.

Goebbels kommer, ser hennes bedrövelse, lovar att ta hand om hennes före detta påkläderska. Nu blir Zarah riktigt rädd. Hon lovar att göra allt bara han inte tar Judith. Propagandaministern begär då att hon ska bli tysk medborgare. Zarah försöker tappert att inte visa sin skräck och dansar en dance macabre med Goebbels.

SA-män bultar i golvet och ropar efter Judith Rosenbaum, men upp kommer istället Florian. Denne försöker tala männen tillrätta, men slås då ner. Judith visar sig. Florian mutar, erbjuder sitt eget liv för att de inte ska ta henne. När hon sedan släpas bort skriker han glåpord åt dem. Florian skjuts inför ögonen på Judith.

Zarah packar. Hon är tom, desillusionerad. Plötsligt visar sig en blodig skugga. Florian vill be henne om förlåtelse. Och medan bomberna faller utanför, försonas de.

EPILOG
Allt är i upplösning. Undergången är nära. Folk släpar sig fram och vissa tror fortfarande på den slutgiltiga segern. Andra har blivit förryckta. De flesta är i upplösning.

Zarah har ett förtroligt samtal med publiken. Hon förklarar sina avsikter och sitt förhållande till dem som dyrkar henne.