27 mars 2019

Jesper Säll får Folkoperans soliststipendium

Jesper Säll som Alfred i La Traviata på Folkoperan 2015. Foto: Markus Gårder

Föreningen Folkoperans Vänner har tilldelat årets soliststipendium till operasångaren Jesper Säll med motiveringen "För återkommande högklassiga sångarinsatser, präglade av en innerlig tenorstämma och stark scennärvaro." Stipendiet på 20 000 kronor delades ut i samband med föreningens årsmöte den 25 mars.

Föreningen Folkoperans Vänner finns till för att stödja Folkoperan, operakonstens utövare och främja intresset för opera samt skapa möten mellan människor som delar kärleken till operakonsten. Folkoperans vänner delar årligen ut stipendier till unga talanger inom operakonsten. Både ett soliststipendium på våren och flera arbetsstipendier på hösten.

Soliststipendiet tilldelas i år operasångaren Jesper Säll med motiveringen:
Folkoperans soliststipendium är på 20 000 kronor och delades ut i samband med vänföreningens årsmöte den 25 mars.

Jesper Säll är tenor och uppvuxen i Västerås. Han examinerades 2012 från Högskolan för scen och musik i Göteborg. Publiken på Folkoperan kommer snart att se honom som ärkeängeln Uriel i Haydns Skapelsen som har premiär den 6 april.
Jesper har gjort ett flertal roller på Folkoperan de senaste åren, bl a Tonino/Mozart i Salieri vs Mozart, Pang i Turandot, Alfredo i La Traviata, Tamino i Trollföljten och medverkat som solist i Förklädd gud.
Jesper har också bland annat gjort ett antal framträdanden tillsammans med Göteborgs konsertkör, samt dirigenter som Marit Strindlund, David Björkman, Simon Phipps, Olof Boman, Alice Farnham, Lone Larsen, Marie Rosenmir m.fl.

Den fristående föreningen Folkoperans Vänner spelar en viktig roll i förverkligandet av Folkoperans vision att tända nya tankar genom orädd opera. Vänföreningen skapar möten mellan dem som delar kärleken till scenkonsten och musiken bland annat genom spännande arrangemang, träffar och resor samtidigt som den stödjer den levande operakonsten. Genom att bli medlem i Folkoperans Vänner hjälper du till att främja och ekonomiskt stödja Folkoperans verksamhet och konstformens utövare.

För mer information kontakta:
Malou Örner, ordförande i Föreningen Folkoperans Vänner; malou.orner [at] gmail.com, telefon: 070-410 21 13
Susanne Reuszner, kommunikationschef Folkoperan; susanne.reuszner [at] folkoperan.se, telefon 070-218 46 51