17 mars 2017

Nypremiär för Folkoperans och Cirkus Cirkörs publiksuccé Satyagraha 6 april

Publiksuccén Satyagraha av Philip Glass, som Folkoperan ger i samarbete med Cirkus Cirkör har nypremiär 6 april.

Operan Satyagraha handlar om den indiske andlige ledaren och människorättsaktivisten Mahatma Gandhi och görs i samarbete med Cirkus Cirkör. Regissör är Tilde Björfors. Efter 45 spelade föreställningar fortsätter publiktrycket. Folkoperan har därför satt in ytterligare föreställningar av Satyagraha under perioden 6-22 april. I ett hisnande möte mellan sångare och cirkusartister möter vi den unge Gandhi i Sydafrika. Det var då han upptäckte Satyagraha, sanningens väg, som kom att bli början på det vi kallar civilt motstånd. Gandhi blev en av världens mest kända personer inom icke-våldsrörelsen.

Satyagraha, en opera i tre akter av Philip Glass, musik av Philip Glass, sångtext: Constance de Jong (efter ”Bhagavad Gita), libretto av Philip Glass och Constance de Jong. ©1980 Dunvagen Music Publishers Inc. Används med tillstånd. Satyagraha ges på Folkoperan 6-22 april och på Stora Teatern i Göteborg 29, 30 april och 1 maj.

Ladda ner högupplösta pressbilder på:

Johanna Broman, kommunikatör; 0723-09 78 01 johanna [dot] broman [at] folkoperan [dot] se
Frida Edoff, tf. kommunikatorschef; 08-616 07 18, 0709-50 53 52, frida [dot] edoff [at] folkoperan [dot] se

FOLKOPERAN – vi tänder nya tankar genom orädd opera.
Huvudsponsor: Riksbyggen. Vi erhåller bidrag från Kulturrådet, Stockholms läns landsting och Stockholms stad.