19 december 2016

Publikframgången Satyagraha spelas även i Göteborg

Magnus Björu (cirkusartist) står på en språngbräda. Oscar Karlsson (cirkusartist) hoppar över honom i ett högt språng. Bakom dem står Folkoperans kör i vita tygkläder och guden Krishna skymtar över dem. Starkt ljus från scenlampor lyser i bakgrunden.
Satyagraha. Foto: Markus Gårder

Operan Satyagraha av Philip Glass blev en stor framgång för Folkoperan och Cirkus Cirkör hösten 2016 i Stockholm. Våren 2017 spelas den även på Stora Teatern i Göteborg.

Operan Satyagraha handlar om den indiske andlige ledaren och människorättsaktivisten Mahatma Gandhi och är ett samarbete mellan Folkoperan och Cirkus Cirkör. Regissör är Tilde Björfors. Först ges sju föreställningar på Folkoperan mellan 6 och 22 april och sedan bär det av till Göteborg. Där spelas Satyagraha på Stora Teatern den 29 och 30 april samt den 1 maj.

I ett hisnande möte mellan sångare och cirkusartister möter vi den unge Gandhi i Sydafrika. Det var då han upptäckte Satyagraha, sanningens väg, som kom att bli början på det vi kallar civilt motstånd. Gandhi blev en av världens mest kända personer inom icke-våldsrörelsen.

Satyagraha, en opera i tre akter av Philip Glass, musik av Philip Glass, sångtext: Constance de Jong (efter ”Bhagavad Gita”), libretto av Philip Glass och Constance de Jong. ©1980 Dunvagen Music Publishers Inc. Används med tillstånd.

Ladda ner högupplösta pressbilder på http://www.folkoperan.se/press/pressbilder/pressbilder-satyagraha

Frida Edoff, tf kommunikationschef, 070-950 53 52, frida [dot] edoff [at] folkoperan [dot] se
Johanna Broman, kommunikatör, 0723-097801, johanna [dot] broman [at] folkoperan [dot] se

Föreställningen är en samproduktion med Cirkus Cirkör.

Folkoperan – vi tänder nya tankar genom orädd opera. Huvudsponsor: riksbyggen. Vi erhåller bidrag från Kulturrådet, Stockholms läns landsting och Stockholms stad.