24 april 2017

Publiksuccén Satyagraha kommer tillbaka till Folkoperan våren 2018

Operan Satyagraha av Philip Glass, som Folkoperan ger i samarbete med Cirkus Cirkör, kommer på grund av publiktrycket att spelas även i maj 2018.

En stor hög med röd tråd finns mitt på scenen. Aino Ihanainen (Cirkusartist) står på händerna på trådhögen. Ett antal sångare virar in varsin tråd från högen.

Satyagraha handlar om den indiske andlige ledaren och människorättsaktivisten Mahatma Gandhi och görs i samarbete med Cirkus Cirkör. Regissör är Tilde Björfors. Efter 45 spelade föreställningar fortsätter publiktrycket. Folkoperan har därför fattat beslutet att ge ytterligare föreställningar av Satyagraha under perioden 18-29 maj 2018. I ett hisnande möte mellan sångare och cirkusartister möter vi den unge Gandhi i Sydafrika. Det var då han upptäckte Satyagraha, sanningens väg, som kom att bli början på det vi kallar civilt motstånd. Gandhi blev en av världens mest kända personer inom icke-våldsrörelsen.

Satyagraha, en opera i tre akter av Philip Glass, musik av Philip Glass, sångtext: Constance de Jong (efter "Bhagavad Gita"), libretto av Philip Glass och Constance de Jong. ©1980 Dunvagen Music Publishers Inc. Används med tillstånd.

Ladda ner högupplösta pressbilder på http://folkoperan.se/press/pressbilder

Frida Edoff, tf kommunikationschef, 070-950 53 52, frida [dot] edoff [at] folkoperan [dot] se
Johanna Broman, kommunikatör, 0723-09 78 01, johanna [dot] broman [at] folkoperan [dot] se

Föreställningen är en samproduktion med Cirkus Cirkör.

FOLKOPERAN – vi tänder nya tankar genom orädd opera. Huvudsponsor: Riksbyggen. Vi erhåller bidrag från Kulturrådet, Stockholms läns landsting och Stockholms stad.