29 juni 2020

Ålevangeliet flyttar in på Folkoperan

Stina Oscarson skriver librettot till oratoriet Ålevangeliet, en bearbetning av verket Ålevangeliet skrivet av Patrik Svenson. Foto: Niklas Palmklint.

Patrik Svenssons Augustprisade berättelse Ålevangeliet om världens mest gåtfulla fisk blir nyskrivet oratorium för solister, kör och orkester på Folkoperan. Stina Oscarson skriver librettot och musiken komponeras av Emmy Lindström. Premiären av Ålevangeliet planeras till våren 2022 på Folkoperan.

̶   Det är en stor glädje för mig att få beställa Stina Oscarsons libretto som bygger på Patrik Svenssons poetiska, hisnande bok om ett Sverige och en värld i akut förändring. Emmy Lindströms musikaliska språk passar perfekt för detta och det är så spännande att presentera hennes musik från Folkoperan,säger Tobias Theorell, tillträdande konstnärlig chef på Folkoperan.

Ålevangeliet är en fängslande berättelse om världens mest gåtfulla fisk - ålen. Den har givit upphov till ett alldeles eget mysterium inom naturvetenskapen som varken Aristoteles eller Sigmund Freud lyckades förstå sig på. Nu dör ålen ifrån oss och mysteriet förblir kanske olöst. Patrik Svenssons Ålevangeliet är också en berättelse om en pojke och hans far och om hur ålen blev deras gemenskap. En berättelse om ursprung, öde, livet, dess förvandlingar och om mötet med döden.

̶    Folkoperan skall vara en scen där nyskriven musik kan nå en stor publik. Patrik Svenssons fascinerande berättelse om naturens och världens gåtfullhet har redan lästs av många och det känns så roligt att den nu kan nå ännu fler i form av ett nyskrivet svenskt oratorium, fortsätter Tobias Theorell.

Folkoperan har beställt det nyskrivna oratoriet för solister, kör och orkester som planeras få premiär på Folkoperan våren 2022. Föreställningen är en bearbetning av verket Ålevangeliet skrivet av Patrik Svensson. Boken vann Augustpriset 2019 i den faktalitterära klassen. Förhoppningen är att hitta samproducenter för att även kunna turnera föreställningen i Sverige och Norden. 

̶   Om Gud finns så är nog ålen den ledtråd han lämnat tänkte jag när jag läst Patrik Svenssons bok och i samma stund visste jag att jag ville göra något mer med detta material. Jag ville försöka skriva ett verk som med samma lätthet som Hjalmar Gullbergs Förklädd gud skildrar existensens allra största frågor. I Ålevangelist finns allt stoff som behövs. Här finns gåtan, skönheten och humorn, men också förgängligheten, smärtan och insikten om vår litenhet som människor inför de frågor vi aldrig kommer få besvarade, säger Stina Oscarson, librettist.

Stina Oscarson är dramatiker, regissör och fri skribent. Hon har varit konstnärlig ledare för Orionteatern och chef för radioteatern vid Sveriges Radio. Idag arbetar hon som frilans, för närvarande med uppdrag för bl.a. Kulturhuset Stadsteatern och Västmanlands Teater. Hon är också medarbetare på SvD Kultur och flitigt anlitad som föreläsare och debattör i frågor kring kultur och demokrati.

Emmy Lindström, f. 1984, är tonsättare och violinist, utbildad vid bl.a. Kungl. Musikhögskolan. Hennes musik beskrivs som emotionell, neoromantisk och expressiv, och hon omtalas idag som en av våra mest spännande unga tonsättare. Säsongen 2018-19 var Lindström hustonsättare i Helsingborgs Konserthus och i februari 2021 uruppförs hennes verk "Sång utan ord" av Sveriges Radios Symfoniorkester. 2022 väntar förutom premiär av Ålevangeliet uruppförande av en trumpetkonsert beställd av Göteborgs Symfoniker och Östgötamusiken.

Föreställningen är en bearbetning av verket Ålevangeliet skrivet av Patrik Svensson. ©Patrik Svensson, 2019